Tips voor een gezond gebit

Algemene tips

 


 

Eet gezond

Net zoals je darmflora je algemene gezondheid kan beïnvloeden, zo heeft ook de bacteriële populatie in je mond een directe invloed op je lichamelijke gezondheid. Met het huidige fast-food voedsel kan het een hele uitdaging zijn om een evenwicht te handhaven. De Soladey ionische tandenborstel vecht tegen en neutraliseert zuren die een slechte adem en tandbederf veroorzaken. Bovendien kunnen de effecten van het poetsen met de Soladey nog lang nadat u klaar bent met borstelen worden gevoeld!

Het is al lang bekend dat het drinken van veel water helpt bij het reinigen en helpt bij alle overige lichaamsfuncties. Voorkom zo mogelijk suikers en sterk geconcentreerde voedingsmiddelen en dranken; een goede vuistregel is om voedingsmiddelen met een hoog watergehalte te gebruiken.

Heb je een chemicaliën-vrije tandpasta in gebruik? Ben je helemaal gestopt met tandpasta? Deel je gedachten en ervaringen met ons.

 

 


 

Goede en slechte voedingsmiddelen voor uw mondhygiëne

Sommige voedingsmiddelen zijn goed en andere zijn minder goed of zelfs slecht voor je gebit en of je mondhygiëne in het algemeen.

Klik hier voor de originele Engelstalige wikipedia pagina over goede en slechte voeding. .... of lees hieronder verder voor de door ons gemaakte Nederlandse vertaling.


Eten en drinken

Voedingsmiddelen die de spieren en botten helpen, helpen ook tanden en tandvlees. Brood en granen zijn rijk aan vitamine B, terwijl groenten en fruit vitamine C bevatten, welke beide bijdragen aan gezond tandvlees. Mager vlees, vis en gevogelte bieden magnesium en zink voor de tanden. Voor sommige mensen kan flossen worden aanbevolen na elke maaltijd.

Heilzaam voedsel

Sommige voedingsmiddelen kunnen tegen gaatjes beschermen doordat ze natuurlijke fluor bevatten, waarvan fluoride wordt afgeleid. Fluoride is van nature aanwezig in water. Fluoride kan, mits juist gebruikt, een extra beveiliging geven tegen tandproblemen. Fluoride maakt het oppervlak van tanden meer bestand tegen zuren tijdens het proces van remineralisatie. Melk en kaas zijn rijk aan calcium en fosfaat, wat ook remineralisatie kan bevorderen. Alle voedingsmiddelen verhogen speekselproductie, en aangezien speeksel bufferchemicaliën bevat, helpt dit om de pH tot bijna 7 (neutraal) in de mond te stabiliseren. Voedingsmiddelen rijk aan vezels kunnen ook helpen om de speekselaanmaak op gang te houden, en een ring van vezels zoals in selderij kan speeksel dwingen gevangen voedsel in kuilen en scheuren op de kauwvlakken waar meer dan 80% van de holtes ontstaan​​, te verdunnen, koolhydraten zoals suiker te verhogen, zuur te neutraliseren en tanden te remineraliseren zoals op eenvoudig te bereiken oppervlakken. Kauwgom kauwen (suikervrij uiteraard) stimuleert ook de speekselproductie, en helpt bij het ​​oppervlak van de tanden te reinigen.

Volgens de World Dental, is dit de top tien van heilzaam voedsel voor de tanden:
  1. Groene thee bevat polyfenolen antioxidant plantaardige stoffen die plaque, gaatjes, en tandvleesontsteking kunnen verminderen. Groene thee kan ook slechte adem voorkomen of verhelpen en het tandglazuur versterken vanwege het hoge fluoridegehalte. 
  2. Zuivelproducten zijn voordelig vanwege hun lage zuurgraad, waardoor er minder slijtage aan de tanden ontstaat. Daarnaast bevatten zuivelproducten veel calcium, het hoofdbestanddeel van tanden.
  3. Kaas bevat calcium en fosfaat, welke helpen om een goede pH balans te krijgen in de mond, tandglazuur conserveert (en herstelt), speeksel produceert, en bacteriën doodt die gaatjes en ziekte veroorzaken.
  4. Fruit zoals appels, aardbeien en kiwi bevatten vitamine C. Deze vitamine helpt de cellen bij elkaar te houden. Als deze vitamine wordt verwaarloosd, kan het tandvlees degenereren, waardoor het tandvlees zachter wordt en vatbaarder voor ziekten. 
  5. Groenten: Vitamine A, in pompoenen, wortelen, zoete aardappelen en broccoli, is noodzakelijk voor de vorming van tandglazuur. Knapperige groenten kunnen ook helpen om tandvlees schoon te maken.
  6. Uien bevatten antibacteriële zwavelverbindingen. Tests tonen aan dat uien verschillende soorten bacteriën doden, vooral als ze rauw worden gegeten.
  7. Selderij beschermt de tanden door het produceren van speeksel die zuren neutraliseert, welke demineralisatie en gaatjes veroorzaken. Ook masseert het de tanden en het tandvlees.
  8. Sesamzaad vermindert plaque en helpt tandglazuur op te bouwen. Ze bevatten ook zeer veel calcium.
  9. Dierlijk voedsel: vlees, kip, kalkoen, en eieren bevatten fosfor, dat samen met calcium een van de twee meest essentiële mineralen is van tanden en botten.
  10. Water reinigt de mond en produceert speeksel dat essentiële mineralen in de tanden opslaat. Het houdt tandvlees vochtig en spoelt deeltjes weg tussen de tanden.

 


 

Schadelijke levensmiddelen

Suikers worden vaak geassocieerd met tandproblemen. Andere koolhydraten, vooral gekookt zetmeel, zoals chips, kunnen ook tanden beschadigen, hoewel in mindere mate (en indirect) aangezien zetmeel naar suikers omgerekend met speeksel amylase (een enzym in het speeksel) eerste. Suikers die hoger staan in de plakkerigheid-index, zoals toffee, veroorzaken waarschijnlijk meer schade aan tanden dan suikers die lager staan in de plakkerigheid-index, zoals bepaalde vormen van chocolade of de meeste vruchten. 

Sucrose (tafelsuiker) wordt vaak geassocieerd met gaatjes. De hoeveelheid suiker die op een bepaald moment wordt geconsumeerd is minder belangrijk dan hoe vaak voedsel en dranken die suiker bevatten worden geconsumeerd. Hoe vaker suikers worden genuttigd, hoe groter de tijd gedurende welke de tanden bloot staan aan lage pH, waarna de demineralisatie optreedt (onder 5,5 voor de meeste mensen). Het is daarom belangrijk om te proberen de consumptie van voedsel en dranken met suiker tot enkele momenten te beperkem, zodat de tanden een kans hebben om te worden gerepareerd door remineralisatie en fluoride. Het beperken van suikerhoudende voedingsmiddelen en dranken maaltijd is een manier om het krijgen van gaatjes te verminderen. Suikers uit fruit en vruchtensappen, bijvoorbeeld glucose, fructose en maltose lijken evenveel in staat gaatjes te veroorzaken.

Zuren in vruchtensap, azijn en frisdranken verlagen de pH in de mond waardoor het glazuur demineraliseert. Het drinken van dranken zoals sinaasappelsap of cola gedurende de dag verhoogt het risico op tandproblemen enorm.

Kauwgom helpt het speeksel met schoonmaken tussen en rond de tanden, en het verwijderen van deeltjes, maar het kan ook tanden in slechte staat beschadigen of losse vullingen verwijderen. Kauwen van suikervrije kauwgom met xylitol kan goed voor de tanden zijn.

 


 

Overige tips en opmerkingen